Amazon sprzedaje wino

Największy sklep internetowy świata poszerza swoje portfolio o nową kategorię: wino. Obok win za 2-3 dolary znajdziemy tu 15-litrową butelkę szampana Armand de Brignac z popularnej wśród muzyków hiphopowych limitowanej serii „Ace of Spades" za skromne 100 tys. dolarów.

 Do Stanów Zjednoczonych dotarło tylko 15 takich butelek, a na stronie Amazon Wines dostępna jest jedna sztuka. W swojej ofercie sklep ma ponad tysiąc win, których ceny wahają się od 10 do 100 dolarów. Jednak amerykański gigant sprzedaży on-line chce się specjalizować w sprzedaży win amerykańskich. Klientom w wyborze produktu ma pomóc wyszukiwarka, która będzie dokonywać selekcji wg różnych kategorii (lokalizacja winnicy, noty degustacyjne). Przy każdym produkcie znajdziemy skład, informacje o producencie, opinie specjalistów oraz sugestie łączenia wina z potrawami. Rzadko się zdarza, by szczegółowe informacje o winach wraz z opiniami były umieszczone w jednym miejscu. Amazon, korzystając z doświadczenia setek winnic w kraju, umieścił wszystko razem w sieci – mówi Tom Hedges, z Hedges Estate Family w Waszyngtonie.

Amazon.com jest pionierem sprzedaży elektronicznej. Został założony przez Jeffa Bezosa w 1994 r. Dochód firmy z Seattle w ubiegłym roku wyniósł 48 miliardów dolarów. Obecna inicjatywa jest już trzecią próbą wejścia Amazona na rynek wina, dwie poprzednie zakończyły się niepowodzeniem, będącym w dużej mierze konsekwencją niezwykle skomplikowanej sytuacji prawnej w handlu winem, wywodzącej się z rozwiązań przyjętych w momencie zniesienia w roku 1933 prohibicji, wprowadzonej w roku 1920. W ich wyniku to władze każdego stanu decydują o tym, jak wygląda na jego terenie organizacja handlu alkoholem, a w większości z nich struktura tego handlu jest sztywna i opiera się na tzw. three tier system, w którym role producenta, hurtownika i sprzedawcy detalicznego są ściśle rozdzielone, w szczególności tylko ten ostatni może prowadzić detaliczną sprzedaż wina, które z kolei może kupić tylko od hurtownika, który prowadzi działalność w jego stanie. Możliwość kupienia wina w systemie wysyłkowym jest w większości stanów mocno ograniczona, a tam, gdzie taki zakup jest możliwy, dotyczy to zwykle wyłącznie zakupu bezpośrednio od producenta, a nie od zlokalizowanego w innym stanie detalisty.

Konsekwencją obecnej sytuacji prawnej jest ograniczenie obszaru działania winiarskiej części Amazona. Na razie zakupów win mogą dokonywać tylko mieszkańcy wybranych 13 stanów (w tym Kalifornii, Florydy, Nevady, Północnej Karoliny, stanu Waszyngton i Dystryktu Kolumbii). Amazon jedynie kojarzy nabywcę z producentem, nie wolno mu nawet pośredniczyć w przekazywaniu płatności, tę nabywca reguluje bezpośrednio u producenta, który następnie płaci Amazonowi 15% prowizji. Poza tą prowizją winiarnie uczestniczące w programie płacą niewielką stałą opłatę miesięczną. Uiszczana przez nabywcę opłata za przesyłkę 6 butelek wynosi niecałe 10 dolarów.

(na podstawie latimes.com, money.cnn.com)
 

 

 

 

Zdjęcia (0)

Warto przeczytać

Artykuł
Château d’Yquem 1811 najdroższym białym winem świata

Kolejna informacja o rekordowej cenie butelki wina na kolejnej aukcji nie wzbudziłaby pewnie specjalnego zainteresowania, gdyby nie osoba nabywcy i motywy, które skłoniły go do wysupłania z kieszeni skromnej sumy 75 tys. funtów. Christian Vanneque mieszka dziś na Bali, gdzie jest właścicielem baru winnego SIP i gdzie niebawem otworzy restaurację SIP Sunset Grill. 35 lat... więcej »

Artykuł
Hiszpański eksport rośnie

Przytaczaliśmy niedawno informację o rekordowym eksporcie szampanów. Niespotykanymi wcześniej osiągnięciami w obszarze eksportu wina może się pochwalić także Hiszpania. Rok 2011 to w Hiszpanii znaczny wzrost eksportu wina zarówno pod względem ilości (2230 milionów litrów) jak i ceny (2240,6 milionów euro). W stosunku do lat ubiegłych większy jest... więcej »

Artykuł
Rekordowy eksport cavy

Pisaliśmy już o rekordowym zeszłorocznym eksporcie cavy, hiszpańskiego wina musującego produkowanego metodą klasyczną. Dziś przyjrzymy się geografii tego eksportu. W 2011 roku sprzedano na rynki zagraniczne 152,2 miliony butelek hiszpańskiego wina musującego. Oznacza to wzrost w stosunku do roku poprzedniego o 2,07%. Zdecydowaną większość tego wina kupili konsumenci z Unii Europejskiej... więcej »

Artykuł
Australia. Ceny do góry nogami

Na antypodach, w wyniku mocnej pozycji dolara australijskiego oraz agresywnej działalności największych aktorów rynku winiarskiego, spadają ceny win importowanych z Europy. Spadek sięga czasem nawet 30% (w ciągu ostatnich 5 lat), w wyjątkowo atrakcyjnych cenach można kupić wina z Bordeaux, a także trunki włoskie i hiszpańskie. Butelka Moët & Chandon potrafi kosztować... więcej »

Artykuł
Chińczycy piją bordeaux, Amerykanie wszystko

Czasy amerykańskiego bojkotu francuskich win należą już do odległej przeszłości, dziś do USA trafia co piąta butelka eksportowanego z Francji alkoholu. Według danych Federation des Exportateurs de Vins et Spiritueux de France (FEVS) wartość eksportu francuskich win i mocnych alkoholi wyniosła 13 miliardów dolarów, a 18% tej kwoty pochodzi ze Stanów Zjednoczonych.... więcej »

Artykuł
W skrócie – 5 kwietnia 2012

Powodzie w Australii Bezprecedensowe powodzie, które nawiedziły w lutym australijski region Riverina w Nowej Południowej Walii, zniszczyły od 20 do 30 tys. ton winogron. Woda, której poziom w niektórych winnicach sięgał metra, zagrażała także winiarni Casella, produkującej wina znanej marki [yellow tail]. Więcej w artykule Jamesa Lawrence’a w portalu decanter... więcej »

Komentarze (0)

Brak komentarzy




Kalendarium imprez
27.10

Pt

Stilnovisti XII Grand Prix Magazynu Wino 2017

Tor Wyścigów Konnych Służewiec w Warszawie, Trybuna C

Do góry

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER


Ta strona korzysta z ciastek - małych plików tekstowych przechowywanych na komputerze użytkownika - celem ułatwienia korzystania z serwisu poprzez zapisywanie informacji o takich akcjach użytkowników jak np zalogowanie. Aby dowiedzieć się więcej kliknij tutaj »

ZAMKNIJ